Afvallen is een strijd met jezelf

Iedereen die wel eens op een dieet is geweest, weet dat afvallen lang niet altijd even gemakkelijk gaat. Zeker wanneer je de eerste weken van een dieet gehad hebt en het gewicht stagneert, dit kan demotiverend werken. Want waarom zou je verder gaan met het dieet als je toch niet afvalt, het werkt gewoon niet. Dan kan je net zo goed gewoon blijven eten waar je zin in hebt. Het zou niet de eerste keer zijn maar ook zeker niet de laatste keer als een poging om gewicht te verliezen zo zal eindigen.

Verandering van spijs doet …

Verandering van spijs doet eten zou je normaal zeggen, maar wanneer je af wilt vallen is dat nu niet meteen de beste methode. Wat wel een goed idee is om het eens naar andere opties te gaan kijken. Je zou eens kunnen proberen om af te vallen met shakes, dit klinkt voor de meeste mensen totaal onaantrekkelijk want het idee van drie shakes drinken op een dag en verder niets anders te eten, schrikt vaak af. Toch kan verandering van aanpak juist ervoor zorgen dat je eindelijk de kilootjes kwijtraakt waar je al jaren je best voor doet, maar telkens bij faalt.

Verantwoord afvallen, wat is dat?

Je hoort steeds vaker dat je verantwoord moet afvallen, en het is logisch dat je niet meteen een crash dieet moet gaan volgen of gewoon moet gaan stoppen met eten waardoor je kilo´s gewicht zal verliezen in een korte periode. Het doel is verantwoord af te vallen waardoor je blijvend afvalt. Het resultaat gewichtsverlies dat bereikt wordt door een gezond(er) eetpatroon waardoor je afvalt zonder dat je hiervoor heel veel minder zult moeten gaan eten.

Manieren om verantwoord af te vallen:

–          Schrap geprocesseerde suiker uit je dieet

–          Let op de hoeveelheid gesatureerde vetten die je binnenkrijgt

–          Eet niet meer dan nodig is – ga je calorieën tellen

–          Stop met snoepen en snacken

Beweging is een sleutelwoord

Je hoort het wel vaker dat mensen hardlopen, fietsen of sporten om taart te kunnen eten of om een borrel te kunnen drinken. Dit kan je als overdreven zien, maar het is wel zo; alles wat je aankomt heb je zelf in je mond gestopt. Dus wanneer je meer beweegt dan wat je eet zal je afvallen, een gezond bewegingspatroon naast een goed voedingspatroon zal gewichtsverlies op gaan leveren. Wees echter voorbereid wanneer je echt fanatiek wilt gaan sporten dat je gewichtsverlies zal stagneren, je zult dan echter nog wel verschil zien in hoe je lijf eruit ziet, dit kan je makkelijk bemerken wanneer je bijvoorbeeld de omvang van je armen of buik opneemt en later dit herhaalt. Wanneer de weegschaal blijft hangen heb je de centimeter nog om te bewijzen dat wat je doet zeker wel effect heeft.

gezond afslanken en leven

Suiker

Suikers zijn verslavend en zitten tegenwoordig in heel veel producten, om te voorkomen dat je veel suikers binnenkrijgt zal je ‘clean’ moeten gaan eten daarmee let je meteen ook op de vetten die je binnenkrijgt en welke vetten je binnen krijgt. Je zal een detox fase door gaan om de behoefte aan suikers en vetten uit je lichaam te krijgen, wanneer je de slechte producten vervangt door goede producten kan je zelf bepalen tot in welke mate je dit gaat doet. Schrap je alleen frisdranken of ga je ook je eigen brood bakken, zo maak je keuzes ten gunste van je gezondheid.

Zelfmedicatie

Over the counter medicatie, we gebruiken het allemaal. Even ervoor zorgen dat de hoofdpijn zakt, dat er geen diarree meer is en dat het brandende maagzuur snel wegzakt. In veel gevallen worden deze medicijnen te snel of verkeerd gebruikt, waardoor de medicijnen die voor iedereen vrij te verkrijgen zijn niet zo onschuldig zijn als dat je zou verwachten. Het is dan ook in alle gevallen belangrijk om een bijsluiter te lezen en om je aan de dagelijkse hoeveelheden te houden. Pijn en koorts zijn het lichaamseigen systeem om je te laten weten dat er iets niet helemaal goed is, het kunnen voortekenen zijn dat je het rustiger aan moet doen en als je deze blijft negeren kunnen er ernstigere klachten ontstaan die je gezondheid in gevaar brengen. Ook kan het verkeerd gebruik maken van medicatie ervoor zorgen dat je gezondheid in gevaar komt, omdat er bijwerkingen kunnen optreden die in ernstige gevallen blijvende complicaties op laten treden.

Paracetamol en ibuprofen

Paracetamol en ibuprofen zijn de meest gebruikte pijnstillers, paracetamol kan door iedereen gebruikt worden en heeft weinig tot geen bijwerkingen. Wanneer je de dosis overschrijdt, kan er leverschade optreden, maar in de meeste gevallen is dit pas bij zeer ernstig misbruik van het middel. Paracetamol wordt in sommige gevallen zelf dagelijks voorgeschreven aan mensen omdat het ook een bloed verdunnende eigenschap heeft. De tweede meest geslikte pijnstiller is ibuprofen, dit is ook een ontstekingsremmer die in de meeste gevallen ingenomen wordt wanneer paracetamol te weinig of geen effect heeft. Ibuprofen heeft een aantal bijwerkingen waar zeker op gelet moet worden, ibuprofen kan maagklachten en darmklachten veroorzaken tot een maagbloedingen. Het is dan ook zeer belangrijk om dit middel voor een zo kort mogelijke periode te gebruiken op een zo laag mogelijke dosis. Omdat het een ontstekingsremmende werking heeft wordt het bij veel klachten voorgeschreven, houd je in elk geval aan de maximale dosis, let erop dat je eet voordat je de pijnstillers inneemt en vraag bij langer gebruik om maagtabletten. Wanneer je een verminderde nierfunctie hebt is het niet aangeraden om ibuprofen te gebruiken het kan deze verergeren.

Zoek hulp

Het is dan ook niet aangeraden om bij vage klachten zelf je medicatie te bepalen, in de hoop dat dit wel weer wegtrekt. Wanneer je blijvende klachten houdt is het na een periode van enkele dagen tot maximaal twee weken aan te raden om een arts te bezoeken. In de bijsluiter van de betreffende medicatie vind je ook vaak een paragraaf met daarin de periode dat je de medicatie kunt gebruiken. Wanneer je deze overschrijd is het aangeraden om je huisarts een bezoekje te brengen. Je gezondheid is niet iets om mee te spelen, zelfmedicatie kan iets goeds zijn, maar loop er niet te lang mee door – zeker niet wanneer je niet zeker bent wat er aan de hand is.

Beweging is de sleutel naar gezondheid

Wie herkent het volgende beeld nou niet? Een wat gezettere man of vrouw koopt in de winkel een geniaal fitness apparaat, en pats boem enkele maanden later zit er een sixpack op en is al het vet weg. Of nog leuker, de apparaten die je beloven dat je binnen no time weer op je streefgewicht zit die bediend worden door mensen die eruit zien of ze hun hele leven in de sportschool gezeten hebben. Ja op die manier kan ik ook reclame maken.

Wat is fitness?

Fitness is iets wat op meerdere dingen kan slaan, maar zeker niet op een miraculeus apparaat dat ervoor zorgt dat je met minimale inspanning maximaal gewicht verliest en spieren aanmaakt. Hoewel mensen bij het woord fitness meteen denken aan de sportschool is het een ruimer begrip, ook sport die je thuis uitoefent wordt gezien als fitness en ja daar telt ook opdrukken, planken en buikspieroefeningen bij mee. Maar ook wanneer je een middag fanatiek gaat lopen zou je dit onder fitness kunnen rekenen. Het is in ieder geval een training die gebaseerd is op je algehele gezondheid en fitheid van je lichaam, gericht op het verbranden van vet om af te vallen en daarnaast om spieren op te bouwen.

Gezonder bewegen

Dat fitness een heel aantal ziektebeeld helpt verminderen is een logische stap als je door het fitness patroon gezonder gaat leven en meer energie krijgt. Een aantal van de ziektebeelden die je sterk kunt laten afnemen door een fanatiek fitness regime of voldoende beweging zijn:

Diabetes is een van de ziektebeelden die kan ‘genezen’ door een gezonder leef- en fitness patroon. Dit is wel afhankelijk van het type diabetes, type 1 is niet te genezen waar type 2 voornamelijk ontstaat door een slecht voedingspatroon en beweeg patroon. Bij type 2 kan je dus door je dieet aan te passen en te gaan bewegen er voor zorgen dat je bloedwaardes weer normaal worden, waardoor je dus ‘genezen’ bent van diabetes.

Afvallen met eiwitshakes

Wie snel blijvend wil afvallen zou het volgende moeten proberen: eiwitshakes! Het werkt echt! Niet normaal hoe snel je door het volgen van een aangepast dieet in combinatie met dieetshakes afvalt. De kilo’s vlogen er in de eerste paar dagen bijna letterlijk vanaf, en wanneer je zou denken dat je nog honger hebt na het drinken van die shake? Think again! Daar is niets van waar, de shakes vullen goed en smaken ook nog eens lekker! Uiteraard kan je gewoon een shake uitzoeken naar je eigen keuze, wanneer je van fris houdt kies je voor een exotische shake ik heb echter die met chocolade uitgeprobeerd; het was gewoon net of ik elke dag chocolademelk kon drinken en daarna gewoon zo vol was dat ik tot de volgende maaltijd helemaal geen zin had om te snacken! Ideaal!

dieet shakes om definitief af te slanken

Het wondermiddel

Er worden wel vaker dingen aan geprijsd maar ik kan je verzekeren dit werkt gewoon echt! Eiwitshakes zijn geweldig, ze vullen goed en zorgen dat je geen hongergevoel hebt. Doordat je veel meer eiwitten binnenkrijgt dan koolhydraten zal je sneller en gemakkelijker afvallen. Het is wel even puzzelen wanneer je klaar bent met de shakes om ervoor te zorgen dat je weer koolhydraten in je voedingspatroon gaat toevoegen, maar wanneer je dit niet overdrijft zullen de kilo’s er niet weer aankomen!

Een nieuw dieet

Het beginnen van een nieuw dieet is voor veel mensen al genoeg om er gewoon niet eens aan te gaan beginnen. Je weet dat je negen van de tien keer toch meteen weer zult terugvallen in je oude gewoontes waardoor je niet afvalt en in de meeste gevallen zelfs extra aankomt. Niet meteen het ideale beeld wanneer je het over een dieet hebt wel? Het is tijd om het over een andere boeg te gaan gooien, tijd om te starten met iets wat je nog niet eerder geprobeerd hebt, en om in het proces je voedingspatroon aan te passen.

Het eiwitdieet

De eerste fase van de meeste eiwitdiëten bestaat uit enkele dagen alle maaltijden vervangen door een shake. Je zult deze fase in eerste instantie lastig vinden en onwennig, maar je zult je vol voelen en geen behoefte hebben aan tussendoortjes. Wanneer je dit wel hebt kan je er altijd voor kiezen om een gezonde snack te eten zoals radijsjes of bleekselderij. Op die manier help je meteen met de kauwreflex die veel mensen missen tijdens de eerste fase. De tweede fase van het dieet vervangt nog twee maaltijden per dag, je gaat dus een maaltijd weer normaal eten. In de meeste gevallen zal dit het avond eten zijn, waarbij het verstandig is als je op je koolhydraten blijft letten en veel eiwitten aan je voeding toe blijft voegen. Het derde stadium is nog een shake blijven gebruiken, en er zijn mensen die dit voor een langere periode blijven doen. Om hun gewicht in balans te houden of gewoon omdat ze slechte ontbijters zijn en op deze manier wel alles binnen krijgen wat ze nodig hebben, zonder dat ze om 10 uur naar de snoep pot grijpen.

proteïne dieet

Pas je voeding aan

Belangrijk is dus dat je je voedingspatroon aanpast ten tijde van je dieet, een veel gebruikte term is ook wel clean gaan eten, zo schoon mogelijk. Geen pakjes en zakjes en geen geprocesseerde suikers en andere voedingstoffen. Je zult ook hier aan moeten wennen maar eens je geen frisdrank meer drinkt (om er eentje te noemen) zal je merken dat wanneer je weer een glaasje neemt dat je achterover slaat van de hoeveelheid suikers of suikervervangers die erin zitten en de zoete smaak. Het is een proces maar afvallen kan een kickstart krijgen door een eiwitdieet de rest zal je zelf moeten doen.

Dagboek van een Lezer Deel 2: Afvallen met Shakes

Vandaag start ik met mijn dieet. Acht zorgvuldig opgebouwde kilo’s moeten er af. Nadat ik alle afslankopties zorgvuldig heb overwogen, ben ik tot de conclusie gekomen dat een afslankprogramma met shakes voor mij de ideale aanpak is. Makkelijk te bereiden, lekker van smaak en vooral, snel resultaat!

Optimist

De aardige juffrouw in de winkel die de shakes aan me verkoopt, vertelt glunderend van trots dat zij eenzelfde afslankprogramma heeft gevolgd en dat de kilo’s er af zijn “gevlogen”. Nou, als ik haar perfecte figuurtje (maatje 36) bekijk, durf ik enigszins te betwijfelen of wij het over eenzelfde traject hebben (van maat 40 naar…). Maar ach, ze bedoelt het goed. Ik neem me voor de zekerheid toch maar voor om de volgende voorraad bij een andere winkel in te slaan, want ik houd er rekening mee dat de kilo’s er bij mij niet zo makkelijk van af zullen “vliegen”. Ik ga wel een keertje terug naar die aardige verkoopster als ik trots en blij het eindresultaat kan laten zien. Voorlopig zal ze dus niet op me moeten rekenen.

Hoewel het misschien niet zo lijkt, ben ik toch heel erg optimistisch ingesteld over mijn nieuwe afslankavontuur en ben ik absoluut vastbesloten om te vermageren. Ik loop iedere dag trouw 8,5 minuten naar de fruitboer om de hoek (en ook weer 8,5 minuten terug) voor mijn dagelijkse portie verse vitamientjes. En ik heb de handleiding voor het bereiden van de shakes al drie keer gelezen. Ik had nooit gedacht dat het zo eenvoudig zou zijn. Ik dacht steeds dat er nog een stukje tekst ontbrak of dat ik iets had overgeslagen, maar neen, het is echt zo simpel:

  • kies een smaak (chocolade, aardbeien, vanille, banaan, enz. enz.)
  • voeg er een beetje water, (magere) melk of yoghurt aan toe
  • goed roeren
  • en klaar!

Bananen

Ik ga vandaag voor een bananendag. Ik heb al 2 bananen gegeten (ja, vanochtend zelf gehaald, lopend!) en ik kies nu voor een bananenshake. Dankzij de perfect afgemeten porties kan ik eigenlijks niets mis doen. Ik voeg er water aan toe, even flink roeren, en proeven maar. Het ruikt lekker (naar bananen) en ik moet bekennen, het smaakt ook prima. Naar bananen natuurlijk, maar op een heerlijk verfrissende manier. Het is niet een bizar mengsel dat je een droge mond bezorgt en waardoor je je afvraagt waar je aan bent begonnen.

afvallen door bananen en meer

Neen, het bevalt prima. Afvallen met shakes, iedere dag een stukje wandelen, vers fruit en natuurlijk heel, veel water. Dit is het voor mij. Beste juffrouw met maatje 36, ik kom er aan!

Dagboek van een Lezer Deel 1

Hippe jurkjes, kleurrijke bikini’s en heel veel lol. De zomer is weer in het land en ik ben er klaar voor. Nou, ja bijna dan. Want die leuke jurkjes en bikini’s vragen natuurlijk wel om een beetje zelfvertrouwen. En daar ontbreekt het nog aan. De kerstdagen zijn al een half jaar geleden gepasseerd, maar er is toch nog wel wat blijven “plakken”. Want tja, die feestdagen, daar had ik toen ook al zoveel zin in. Het was zo gezellig en al het eten was zo lekker, en vooral heel veel. En daar word ik dus nu nog steeds aan herinnerd als ik in de spiegel kijk.

Maar ik heb een plan. En dit keer gaat het echt lukken. Ik ga afvallen. Neen, niet van de trap, maar op de weegschaal. Er moeten, er zullen en er gaan minstens 8 zorgvuldig opgebouwde luxe kilo’s moeten verdwijnen. Als sneeuw voor de zon, zeg maar. Ik weet ook al precies hoe ik het ga aanpakken. Ik laat me door niets of niemand afleiden. Ik ben een vrouw met een missie, en mijn doel is in zicht. Hoewel het nu nog een klein puntje is aan het einde van een verre tunnel; ik ga er voor!

Ken mezelf

Ik heb alle opties overwogen om mijn afslankstrijd te voeren. Maar ik moet eerlijk zijn tegenover mezelf en geen wonderen verwachten door de dingen te doen die niet bij mij en mijn levensstijl passen. Iedere dag sporten is natuurlijk het beste dat ik zou kunnen doen, maar dat wordt niks. Ik heb alle cliché excuses bij de hand. Ik heb het te druk, ik schaam me in de fitnesszaal en vooral, het duurt zo lang voordat ik resultaat zie. Dus de volgende optie: gezonder eten. Ja, dat kan ik wel. Wat meer groenten en iedere dag een stukje fruit, dat lukt me wel. Maar of dat nou meteen die acht kilo’s zal laten “smelten”? Ik durf het te betwijfelen. Dus, ik ga voor de “combi-aanpak”. Ik ga echt gezonder eten (net al een heerlijke portie zoete aardbeien gegeten, zonder suiker inderdaad), ik ga meer bewegen (ik loop iedere dag naar de groenteboer in de straat voor mijn dagelijkse portie vitaminen) en, ik ga shaken! Neen, niet alleen maar op de zwoele Samba-grooves uit Brazilië, maar ik ga vermageren met eiwitshakes. Iedere dag 8,5 minuten lopen naar de winkel (en ook weer terug) voor mijn dagelijkse portie vers fruit en 2 super-eenvoudige-iedereen-kan-het-maken eiwitshakes met een lekker aardbeien- of chocoladesmaakje. Hallo zomer, ik kom er aan!